Halvmaraton T-5 måneder

5 måneder igjen. Til Oslo Maraton og halvmaraton. Tiden går fort, og 5 måneder er ikke veldig lang tid. Men jeg merker at kroppen responderer på trening og jeg ser stadige fremskritt. 

Utholdenheten er blitt mye bedre. Jeg klarer nå å jogge en time i strekk, i et meget rolig tempo. Jeg har ikke noe fart, men satser på at det kommer etter hvert. Men det å få jogge på bar asfalt, og uten superlongs og dobbeltforet vintertights gjør jo at alt føles mye lettere.

Endelig er løpesesongen i gang, sånn på ordentlig. Det første løpet er unnagjort, og nå går det slag i slag fremover. I går hadde Northern Runners klubbmesterskap i den noe uvanlige distansen 1500 m. Det er minst like mye en mental øvelse som en fysisk prøve. Distansen er kort nok til at man tilsynelatende kan starte hardt og bare øke på. Men samtidig er det langt nok til at man kan gå på en skikkelig smell og bli helt tom mens det enda er langt igjen. Det hjelper heller ikke med en sugende motvind. Selv om det kjennes ut som man øker fart og frekvens så ender man egentlig bare opp med å krølle seg sammen og det er så vidt man har fremdrift i det hele tatt.

Innspurten i NR klubbmesterskap 1500m. Foto: Erik Boye

Innspurten i NR klubbmesterskap 1500m. Foto: Erik Boye

Min taktikk for løpene jeg skal være med på blir å starte rolig. Så skal jeg prøve å holde et rolig og jevnt tempo så lenge jeg kan. Hvis det er krefter igjen skal jeg prøve å øke på når det er mindre enn 1/3 igjen av løpet. Og aller helst skal jeg kaste meg inn i en skikkelig spurt de siste 20 meter. Ei god avslutning gir nemlig en skikkelig godfølelse etterpå, og aller best er det hvis man klarer å passere noen rett før målstreken.

Jeg har merket god progresjon på løpeformen i det siste. Fikk løpt gjennom testløypa mi på 5 km og noterte en solid årsbeste. Er godt fornøyd med en forbedring på mer enn 4 minutter, på to måneder. Det er to minutter igjen til fjorårets bestenotering, men det er ei trøst i det at jeg vet jeg har mer å gå på. Og det beste av alt? At jeg egentlig syns en treningstur på 5 km er litt kort!

Den største utfordringen nå blir å klare og begrense meg selv. Det er jo så himla morsomt å jogge, men jeg må ikke bli for ivrig med løping på asfalt. Kanskje jeg da klarer å unngå murringer, vondter og småskader? Hadde bare noen kunne dratt meg med på litt styrketrening…

Asics Kayano 19

Asics Kayano 19

For å feire at sesongen er skikkelig i gang igjen, kjøpte jeg nye joggesko i går. Samme type og modell som de gamle, men i ny og forbedret utgave. Det er disse skoene som skal være med gjennom hele sesongen, og som skal få være med på mange løpsfester. Er du i rute til ditt mål?

Livet er en løpefest, og vi er invitert!

Løpegledings, May Liss

Kampen mot 40

Dette innlegget handler ikke om 40-årskrise! For slikt kan dere lese Tufs i tights :)

Innlegget handler om leder og nestleder i Northern Runners, Thomas K. Føre og Øyvind Sørensen. Thomas og Øyvind startet Northern Runners som medlem nr. 1 og 2 i Facebook-gruppa, som nå teller over 1000 medlemmer. Begge har som mål å løpe 10 km på under 40 minutter.

Framløping i Pingvinen, 20.04.12

Framløping i Pingvinen, 20.04.12

Thomas nådde målet om under 40 i fjor på MSM 2012, men forbereder seg nå på en ny kamp. Øyvind klarte det nesten med framløping av beste merke på Krokenmila høsten 2012, men ligger bedre an enn tidligere til å klare det i løpet av året.

Framløping av beste NR-merke på Krokenmila 20.08.12! Fra venstre: Jarle Pedersen, Thomas K. Føre, Lars Kristian Linløkken (bak Thomas) og Øyvind Sørensen. Helt til høyre Gard Bjørklund. Foto: Bjørnar Leithe Borch, Tromsø Løpeklubb

Framløping av beste NR-merke på Krokenmila 20.08.12! Fra venstre: Jarle Pedersen, Thomas K. Føre, Lars Kristian Linløkken (bak Thomas) og Øyvind Sørensen. Helt til høyre Gard Bjørklund. Foto: Bjørnar Leithe Borch, Tromsø Løpeklubb

Det gjelder å holde seg skadefri og motivert til å trene over tid. Og det er ikke alltid like lett. Vi har samlet opp løpekonkurranser og testløp over 10 km de to første årene i Northern Runners og oversikten viser at tidene klemmes nedover, i alle fall frem mot sommeren og høsten hvert år:

Løp Øyvind Thomas Kommentar
Krokenmila, 09.05.11 52:40 42:54 10 minutters differanse, her har du litt å jobbe med Øyvind!
Eidemila, 04.06.11 49:11 43:28 Differansen nær halvert, hva skjer?
Adidasmila, MSM, 25.06.11 47:39 42:20 Thomas holder unna!
Krokenmila, 05.09.11 45:09 40:51 Thomas nærmere enn noensinne, Øyvind nærmer seg den magiske 45-grensen
Mørketidsløpet, 07.01.12  48:33 NA Vinteren gjør sitt, men slett ikke verst. En liten analyse
Adidasmila progressivt testløp, 29.03.12 46:55 46:02 Herlig med et og annet testløp for å bekrefte status på formen
Adidasmila progressivt testløp, 19.04.12 NA 46:45 Joda, det synes å være et stykke igjen
Sentrumsløpet, Oslo, 28.04.12 NA 41:27 Grei gjennomkjøring i vårlige omgivelser
Krokenmila, 14.05.12  42:26 40:35 Differansen halvert igjen siden på et år
Eidemila, 09.06.12 NA 39:59 Endelig, men er det bevis godt nok?! :)
Adidasmila, MSM, 30.06.12 42:15 39:47 Der satt den for Thomas!
Krokenmila, 20.08.12 40:58 40:59 Et legendarisk kompisløp!
Mørketidsløpet, 05.01.12 45:31 50:09 Thomas i elgkostyme… NR største lag!
Krokenmila testløp, 04.04.12 43:21 44:00 The wind of change!

Ser ut som Øyvind er i ferd med å gli elegant forbi Thomas, men det vil ikke skje uten kamp. Artig å ha noen å knive med over tid!

Treningsgrunnlaget er brukbart og er her hentet fra Strava (som er en av mange treningsapper i bruk):

Øyvind på Strava

Øyvind på Strava

Thomas på Strava

Thomas på Strava

Men holder dette til maraton?

Løpehilsen,
Øyvind og Thomas